Różnego rodzaju gry i zabawy planszowe, umysłowe, logiczne, kombinacyjne, zagadki, krzyżówki, rebusy, łamigłówki itp. współcześnie traktowane są jako pewien rodzaj popularnej rozrywki umysłowej niezwykle lubianej, cieszącej się ogromnym powodzeniem, zainteresowaniem i często przyjmowane z wielkim entuzjazmem zwłaszcza wśród najmłodszych dzieci począwszy od wieku przedszkolnego.
Mimo, iż ich walory kształcące i wychowawcze znane są już od dawna to jednak w praktyce przedszkolnej nie zawsze bywają doceniane. Często traktuje się je jako rozrywkę uwypuklając w nich jedynie walory zabawowe. Dlatego też, nieracjonalnie stosowane są w procesie nauczania. A przecież rozwiązywanie krzyżówek to nic innego jak czynnik stymulujący, czyli pobudzający rozwój zdolności poznawczych dziecka, wyzwalający w nich jego twórczą aktywność, czynnik wdrażający do samodzielnego myślenia, samokontroli czy samooceny.
Jeśli chodzi o rebusy to nie tylko doskonała zabawa dająca wiele radości i satysfakcji z rozwiązania. Lecz jest to zabawa aktywizująca myślenie, jest ćwiczeniem procesów analizy i syntezy, służy utrwalaniu wprowadzonych liter, pobudza zainteresowanie dzieci znakami graficznymi. Istotą rebusów obrazkowo – literowych jest tworzenie nowego wyrazu. Sięgając po rebusy należy pamiętać o zasadzie stopniowania trudności oraz o umiejętnościach wychowanków. Samodzielne rozwiązywanie sprawia nie tylko wiele satysfakcji, ale mobilizuje do wysiłku umysłowego oraz sprzyja pozytywnej rywalizacji.
Również wartościową zabawą jest rysunek narastający stosowany w różnych jego odmianach. Zabawa tego rodzaju podtrzymuje uwagę dziecka, wzmacnia ją, pobudza żywą i plastyczną wyobraźnię. Ze względu na to, że jest to rysunek schematyczny stwarza także możliwość kojarzenia słowa ze stroną graficzną początkowo może być w formie rysunku potem litery czy cyfry.
Rysunek w proponowanej postaci może służyć także do wprowadzenia pojęć o desygnatach trudnych do zademonstrowania dotyczyć to może pojęć z zakresu stosunków przestrzennych czy związanych z wprowadzeniem przedszkolnej nauki czytania i pisania. Podczas rysunku narastającego wyzwalane są spontaniczne reakcje dziecka, a przedstawiana treść jest mocno przeżywana, co jest podstawą dobrze zorganizowanego procesu wychowania.
Rysowane wierszyki to typowa forma rysunku narastającego, związane ze słowem. W początkowym okresie jego stosowania powinien nauczyciel rysować i opowiadać, po kilku ćwiczeniach doskonale robią to dzieci tworząc rysunki do własnych opowiadań, opowiadań kolegów czy nauczycielki.
Przykłady rysowanych wierszyków:
Łóżko
Kołdra
Poduszeczka
Pod kołderką śpi laleczka
Duża miska obok dzban
W misce woda już nalana
Mydło gąbka i miseczka
Kubek, pasta i szczoteczka
Gruby ręcznik wisi tam
Teraz chłopcze myj się sam
Opracowała: Wiesława Kowalczyk